De-a lungul timpului, în lumea medicală au existat câteva încercări de a defini tulburările alimentare la copii, ajungându-se în prezent la un consens care se bazeaza pe Clasificarea Internațională a Stării de Sanatate, Funcționare și Dizabilitate (ICF 2016) într-un cadru furnizat de Organizația Mondială a Sănătății (OMS).
Tulburările alimentare la copii (pediatric feeding disorders) reprezintă ”o afecțiune a aportului oral, ce nu este adecvat vârstei din punct de vedere cantitativ sau calitativ, și este asociat cu disfuncții medicale, nutriționale, ale abilităților de hrănire și/sau psihosociale.”
Cauze multiple
De multe ori, la baza diagnosticării tulburărilor alimentare sunt mai mulți factori implicați. Tendința părinților este să creadă că una din principalele cauze pentru care copilul lor nu mănâncă sau manifestă dificultăți în această arie este de natură medicală. Odată cu stabilirea unei definiții unilateral acceptată în lumea științifică, specialiștii pot diagnostica, evalua și trata această tulburare multidisciplinar.
Cauzele ce pot duce la tulburări alimentare pot fi:
Medicale: afectări ale structurii sau funcționalității sistemului gastrointestinal, neurologic sau cardiovascular, boli pulmonare, boli congenitale de inimă și tulburările de neurodezvoltare.
Nutriționale: calitatea precară a alimentației și dieta restrictivă.
Abilități de hrănire: coordonare slabă sau lipsa coordonării elementelor oro-faciale în executarea mișcărilor de masticație și deglutiție, tulburări senzoriale și tulburări în funcționarea motorie a faringelui.
Psihosociale: probleme comportamentale, întârzieri de limbaj, motorii, abilități sociale și/ sau cognitive, disfuncții în relația copil-părinte și distractori ai mediului (televizor, gageturi).
Semne specifice, ce pot fi observate de părinți
Copilul manifestă disfuncții evidente având una sau mai multe cauze:
− Medicale: aspirație a bolului alimentar, înec frecvent, pneumonii frecvente.
− Nutriționale: malnutriție, deficit nutrițional, alimentație nu foarte variată, nevoia de a administra suplimente alimentare pentru a susține nutriția/hidratarea
− Abilități de hrănire/masticație: necesită modificarea texturii alimentului pentru a fi acceptat, necesită ustensile/ scaun special de masă sau o strategie specifică pentru a accepta să mănânce.
− Psihosociale: refuză mâncarea, dificultăți ale părintelui în gestionarea mesei sau o relație tensionată părinte-copil.
Dacă observați unul sau mai multe comportamente/cauze la copilul dumneavoastră nu ezitați să solicitați o programare specialiștilor EAT-telecare.
Un articol semnat,
Echipa EAT-Telecare
Sursa: 2019 ”Pediatric Feeding Disorder- Consensus Definition and Conceptual Framework”, Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, number 1, volume 68, page 124-128